De trodde de hadde trygge jobber. Plutselig sto de på gata. - En helt absurd situasjon.
30 ansatte på UDIs Nasjonalt ankomstsenter i Råde skulle konkurrere om sine egne jobber, med kun 9,2 ledige årsverk. Nå er de tilkjent solide erstatninger.

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Fagbladet møter en av de ansatte utenfor Nasjonalt ankomstsenter. Han har fått jobben tilbake og er tilkjent 350.000 kroner i erstatning. Tiden siden 1. mai 2021 har vært en påkjenning.
• De vant en knusende seier over driftsoperatøren
– Det har vært et tøft år for oss alle, men nå er jeg glad for å være tilbake i jobb, forteller han. Nå vil han ha ro på jobben, og står derfor ikke fram med navn.
Fikk ny driver
UDI har ansvar for senteret dit alle flyktninger ankommer før de går videre i systemet, men selve driften er på anbud.
Mannen vi møter utenfor mottaket begynte, som de fleste av sine kolleger, allerede i oppstarten av nasjonalt ankomstsenter i 2015. Da var han ansatt i Hero.
Men i fjor vant Link AS anbudet om drift. Selskapet valgte å rekruttere medarbeidere fra sin egen pool, og ga jobb til kun et fåtall av de Hero-ansatte. De som fikk jobb, måtte godta lavere lønn og nye arbeidsvilkår.
• Vant rettssak. Nå sender Fagforbundet pengene til barn i Ukraina
Konkurrerte om egne jobber
– Det føltes absurd å få beskjed om å konkurrere om noen få jobber, å konkurrere om jobbene vi hadde stått i igjennom flere år. Vi hadde alltid hørt at det ville bli virksomhetsoverdragelse dersom det kom en ny driver, sier den ansatte. Alle mistet jobben 1. mai i fjor, men i juli og august i år har de fleste vært i full gang med å ta imot flyktninger på ankomstsenteret igjen.
Men fortsatt var det mye usikkerhet. Link hadde anket. Da de fikk jobbene tilbake, hadde de gjennomgått ett år med usikkerhet, midlertidige jobber og en to uker lang rettssak.
Tilkjent millioner totalt
– Vi ble så utrolig forbannet over behandlingen vi fikk. Noen ble sykmeldt, andre gikk relativt fort over i annet midlertidig arbeid. De fleste har vært her siden første dag da Nasjonalt ankomstsenter ble opprettet i 2015. Det er dette som er jobben vår, sier han.
De ansatte ble samlet tilkjent erstatninger på mer enn tre millioner kroner og 1,2 millioner kroner i saksomkostninger. I tillegg ble Hero tilkjent 1,8 millioner kroner.