Bane og buss på anbud er blitt for dyrt. Nå utreder Vestland fylke å drive selv
Over hele landet sliter kollektivselskap med galopperende priser. Nå skal Vestland utrede å drifte hele greia selv. Fylkesvaraordfører Stian Davies (Ap) ble overbevist etter et besøk hos Sporveien i Oslo.
Det er verken ideologi eller politikk som får Vestland fylke til å utrede drift i egenregi framfor å sette tjenesten på anbud som i dag.
Det er økonomi.
Grunnen er at kollektivtrafikk har blitt for dyrt. Anbud ender med stadig høyere priser. Håpet er at bedre kontroll og fleksibilitet skal gjøre tjenesten billigere.
I årene etter pandemien har prisstigningen vært enorm.
Kollektivselskap over hele landet sliter med å opprettholde tilbudene.
Urovekkende prisøkning
– Dette vedtaket er ganske pragmatisk, bekrefter fylkesvaraordfører Stian Davies (Ap), som har brakt fram forslaget.
Han fikk med seg alle partier unntatt Frp på å utrede kollektivtrafikk i egenregi.
– Hvis dagens kontrakter blir videreført med tilsvarende forutsetninger, så ligger vi an til en årlig merkostnad på mellom 25 og 43 prosent, konstaterte fylkesdirektøren i Vestland i forberedelsene til saken.
På landsbasis ligger kostnadsveksten på hele 50 prosent.
Nå går det ikke lenger.
– Anbudsregimet har tjent oss godt, men med dagens priser må vi se på om vi kan gjøre det bedre, sier Davies.
Etterslep på vedlikehold
Og for å gjøre det bedre har han god tro på en modell med helt eller delvis egenregi.
Tidligere i år var han på besøk til Sporveien i Oslo.
Med på reisen var også leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Vestland, Terje Steine Mjøs.
For ham er det god musikk når egenregi blir vurdert som redningsplanke for å få ned kostnad og opprettholde tilbud.
– Med egne ansatte kan vi utvikle tjenestene kontinuerlig. I dag har vi et etterslep på vedlikehold og innovasjon, sier han.
Kan gjøre det samme som Oslo
I første omgang skal vedlikehold på Bybanen utredes. Disse kontraktene går ut neste år.
Deretter blir det sett på drift av Bybanen.
Så på busstjenestene.
– Mye av suksessen i Oslo er direkte overførbar til Vestland, mener Davies.
Medisinen i Oslo var drift i egenregi i ett og samme selskap framfor en lang rekke selskaper som bestilte av hverandre.
Etter omlegging ble Sporveien kåret til et av verdens tre mest effektive kollektivselskap.
Mye dyrere enn forventet
Over hele landet renner penger ut til kollektivtrafikk i høyt tempo. Alt er blitt mye dyrere enn forventet.
Busser er 80 til hundre prosent dyrere enn før pandemien. Innfasing av elbusser og nye sikkerhetskrav er bare en liten del av forklaringen.
Samlet er prisveksten 30 prosent høyere enn hva som var forventet.
Det har gitt alle fylkeskommuner og deres kollektivselskap en hodepine.
Mange klarer ikke å opprettholde tilbudene.
– I hele Norden ses det i dag på mer helhetlige løsninger i kollektivtrafikken, sier Ingunn Reistad Jacobsen, som er seksjonsleder for YST i Fagforbundet.
Kortere avstand – mer effektivitet
– Hva kan være fordelen med egenregi?
Følgende erfarte Davies etter Oslo-turen:
– Det blir kortere avstand mellom avdelingene. Driften blir mer effektiv. Materiell kan skiftes ut fortløpende, framfor å bytte ut alt ved ny anbudsrunde. I dag skiftes hele bussparker ut ved nytt anbud. I egenregi kan det gjøres fortløpende, skisserer han.
Han mener også det er bedre muligheter til kontroll og samarbeid fra de som utøver tjenesten og oppover.
– I dag er det nesten ingen dialog mellom planleggere og sjåfører. Sjåførene forholder seg til operatøren der de er ansatt. Operatøren forholder seg til anbudet. Dette kan vi endre på, sier han.
I dag skiftes hele bussparker ut ved nytt anbud. I egenregi kan det gjøres fortløpende.
Bred politisk enighet
Resultatet av utredningen skal legges fram for fylkesutvalget i mars måned 2026.
Samarbeidspartiene som styrer Vestland fylke, Ap, Sp, SV, Venstre, MDG og KrF, har flertall i dette utvalget.
Deretter blir det lagt fram for Bybanen AS, der fylkesordfører er generalforsamling.
Samtlige partier unntatt Frp stemte altså for forslaget om utredning. (SVs representant fratrådte avstemningen på grunn av inhabilitet.)
– Jeg er glad for at det ligger et bredt politisk flertall bak. Dette er ikke vedtatt som en politisk idé eller av ideologi, sier Davies.
Egenregi av bybanen ble også utredet i 2017. Den gangen ble sluttvedtaket å beholde konkurranseutsettingen.