Fagarbeidere har en verdi – og er én av flere veier til målet
«Har virkelig ikke fagarbeidere noen verdi for PBL?», spør Hilde Lende Aune i Fagforbundet Askøy. Det korte svaret er ja. Og det er det mye annet også som har.

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
I Aunes innlegg i Fagbladet etterlates et inntrykk av at barnehager med PBL-tariff som hovedregel ikke lønner utdannede fagarbeidere etter fagarbeidersatsene. Det er ikke tilfelle.
Den nyeste lønnskartleggingen til PBL viser at det er 5152 fagarbeiderårsverk, av totalt 24.017 årsverk i vårt tariffområde. Dermed utgjør ansatte med fagarbeidertariff 21,5 prosent av årsverkene.
Så – til spørsmålet fra Aune: Beviselig har dyktige fagarbeidere en verdi for våre medlemsbarnehager.
Samtidig er det – forutsatt at man følger gjeldende lover, normer og forskrifter – innenfor arbeidsgivers styringsrett å ta stilling til hvordan offentlige tilskudd og foreldrebetaling best mulig kan komme barna i barnehagen til gode.
Der vil det være mange hensyn å ta – og ulike veier til målet.
Ansettelse av en nyutdannet barne- og ungdomsarbeider i en fagarbeiderstilling kan være én måte å heve kvaliteten i barnehagen. Det samme kan sies om å ansette noen uten formell utdanning, men med mange års verdifull erfaring fra barnehage.
En del barnehageeiere erfarer også at det som gjør aller størst forskjell, er å bruke penger på flere pedagoger enn man er pålagt – folk med minst treårig høyskoleutdanning, oftest direkte rettet mot jobb i barnehage.
Det kan også være helt andre formål barnehagen ønsker å prioritere, enten i form av menneskelige eller materielle ressurser.
Det som er riktig svar i én barnehage, er ikke nødvendigvis riktig svar i en annen.
Så skulle man gjerne kunne ønske mer av alt. Men faktum er at private barnehager hvert år får mindre penger til driften enn det kommunene har i driftskostnader til sine egne barnehager. Økonomien i sektoren er svært utfordrende – fire av ti private barnehager gikk i minus i 2021. Derfor må man gjøre valg.
Og de valgene er det naturlig for PBL å overlate til dem som har ansvaret for kvalitetsutviklingen og økonomien i den enkelte barnehage.