NHO vil ha granskning av kvaliteten på omsorgstjenester

NHO krever at alle omsorgsinstitusjoner i Norge granskes for å sikre at de leverer kvalitet på tjenestene sine.

Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel.
Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Pasienter, brukere og pårørende har veldig liten mulighet til å vite om den institusjonen de er avhengige av, faktisk leverer på det nivået de skal, sier administrerende direktør Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel til NRK.

Kaltenborn sier de ønsker granskning uavhengig om det er en privat, statlig eller kommunal institusjon.

Det er få kommuner som i detalj måler kvaliteten på tjenestene ved institusjonene sine, ifølge kanalen. NHO ønsker at regjeringen innfører nye kvalitetsmålinger.

– Kommunene har selv et ansvar, samtidig mener vi at regjeringen må prioritere og koordinere disse kvalitetsindikatorene, slik at det er de samme i hele landet. Bare da vil man kunne sammenligne troverdige tall, sier Kaltenborn.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Følg oss på Facebook

Powered by Labrador CMS