Aleris-rettssaken: Her er retningslinjene for konsulentbruk som Aleris har holdt hemmelig
I 2017 fikk Aleris nye retningslinjer for konsulentbruk fra Skatteetaten. Nå publiserer vi dokumentet som Aleris nektet å legge fram for retten.

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
I fjor høst ble det kjent at Aleris Ungplan & BOI inngikk et forlik med Skatt øst i 2017 etter fem år med bokettersyn hvor konsulentbruken ble gjennomgått.
Skatt Øst startet en kontroll med flere sider av driften i 2012 for å undersøke om selskapet kunne ha unndratt seg skatter og avgifter.
Forliket har blitt et tema i rettssaken hvor 24 selvstendig næringsdrivende konsulenter har saksøkt selskapet med krav om å bli ansett som fast ansatte.
Forrige uke forklarte styreleder Pål Christian Stange i retten at de 17 millionene Aleris betalte Skatt Øst som en del av forliket, var arbeidsgiveravgift for halvparten av konsulentene selskapet hadde i 2010 og 2011, årene bokettersynet gjaldt.
Dette måtte Aleris betale fordi Skatt Øst mente at konsulentene var feilklassifisert som oppdragstakere, og skulle vært innrapportert som ansatte.
Stange forklarte også at Skatteetaten utarbeidet nye retningslinjer for konsulentbruk i bransjen i etterkant av forliket, og at Aleris mottok dem og startet arbeidet med å rette seg etter dem i mai 2017.
Men hittil har Aleris avvist å legge fram retningslinjene, til tross for at saksøkerne har krevd dem fremlagt.
• Nå starter rettssaken mot Aleris: – Vi er rettsløse som oppdragstakere
– Lett å forstå motivet
– Det er lett å forstå at Aleris ønsker å unndra denne informasjonen for domstolen. Retningslinjene slår langt på vei utvetydig fast at saksøkerne betraktes som arbeidstakere av Skatt Øst, skriver saksøkernes advokat Kjetil Edvardsen i en e-post til FriFagbevegelse etter å ha sett gjennom retningslinjene.
Han retter også skarp kritikk mot Aleris for å ha nektet å legge fram retningslinjene tidligere.
– Samtidig som det er lett å forstå motivet i rettssaken, er det vanskelig å omfavne den holdning at ikke relevant informasjon som dette legges fram for retten når det etterspørres av egne ansatte i en rettssak. Jeg er ikke vant med slik atferd blant norske arbeidsgivere, som normalt opptrer langt mer samarbeidsorientert, skriver Edvardsen.
Han mener at en skattemessig klassifisering som arbeidstakere også må bety at de samme konsulentene må anses som arbeidstakere etter arbeidsmiljøloven, ferieloven, pensjonslovgivning og overenskomst med NHO, og spurte også Stange i retten om Aleris delte dette synet.
– Det er vanskelig å svare på, svarte Stange da.
• Saksøkernes advokat: Aleris bryter de fleste standarder i arbeidslivet for å tjene mest mulig penger
Har redusert konsulentbruken
Retningslinjene er gjengitt i sin helhet i undersaken. Her lister Skatteetaten opp en rekke kriterier for når noen er å anse som ansatte, for eksempel at de er underordnet arbeidsgivers instruksjonsmyndighet, at de utfører arbeidet på arbeidsgivers sted, at de ikke har ansvar for driftsutgifter og resultat, og at de ikke kan sette inn vikar uten at det er godkjent av arbeidsgiver.
Skatteetaten bruker også et eksempel som ser ut til å gjelde den typen virksomhet Aleris Ungplan & BOI driver:
«Når en mottaker av godtgjørelsen kun har én oppdragsgiver, utfører arbeidet i lokalene til oppdragsgiver og ikke har ansvar for arbeidsresultatet ut over å stille sin arbeidskraft til disposisjon, blir utbetalingen ansett som lønn i skattemessig henseende. Dette vil typisk gjelde for personer som jobber i en bolig på linje med ansatte».
Aleris bekrefter overfor FriFagbevegelse at retningslinjene er de samme som de mottok fra Skatteetaten i 2017.
– Retningslinjene har ligget til grunn for det betydelige arbeidet Aleris Ungplan & BOI har foretatt med å redusere bruken av konsulenter etter at vi mottok dem fra Skatt Øst. Vi har ikke ytterligere kommentarer til dette mens rettsaken pågår, skriver administrerende direktør Erik Sandøy i en e-post til FriFagbevegelse.
Sandøy er nå formelt administrerende direktør i Stendi, som er det nye navnet på Aleris Omsorg. Aleris Ungplan & BOI er en del av dette selskapet.
• Aleris-advokat: – Konsulentene har ansett det som en fordel å være oppdragstakere
Mistet jobben etter gjennomgang
Høsten 2017 måtte konsulentene i Aleris fylle ut et skjema med en rekke spørsmål som skulle avdekke om de var reelle oppdragstakere eller ikke. Skjemaet hadde tittelen «Sjekkliste for klassifisering som arbeidstaker eller selvstendig næringsdrivende i Aleris», og ba konsulentene oppgi hvorvidt de hadde flere oppdragsgivere, om de selv sørger for vikar ved sykdom, om de er en del av grunnturnus og om de selv kan bestemme hvordan de skal gjennomføre oppdraget.
Dette skjemaet har blitt omtalt i retten som en del av prosessen Aleris satte i gang etter forliket med Skatteetaten.
Aleris bekrefter også at retningslinjene var en del av grunnlaget da skjemaet ble utformet.
Ifølge Fagforbundet mistet sju av konsulentene som saksøker Aleris jobben etter å ha svart «feil» på skjemaet. De fikk beskjed om at de ikke kvalifiserte som oppdragstakere. Tre av dem har tidligere uttalt seg til Dagbladet om prosessen.
– Jeg ble arbeidsledig på dagen og hadde ikke mange bein å stå på. Det er dårlig stil, sa den ene konsulenten til Dagbladet i fjor høst.
I tillegg gikk to av de 24 inn i en vikaravtale etter prosessen, og fortsatte å jobbe som før, ifølge Fagforbundet.
Aleris ønsker ikke å kommentere prosessen rundt de sju som mistet jobben i etterkant av skjemaet.
– Dette er spørsmål som vil bli gjennomgått i rettsaken og vi ønsker derfor ikke å kommentere dette nå, skriver Sandøy.
Saken fortsetter under bildet.