André Martinsen
Nav kritiseres fra mange kanter. De beskyldes for å være rigide, lite tilgjengelige og topptunge. Hvordan er det å jobbe på en såpass utskjelt arbeidsplass?
Vi har snakket med et knippe ansatte på ulike Nav-kontorer, små og store, i by og på bygd – om hva som fungerer og ikke fungerer i denne delen av velferdsetaten. Her deler de sine erfaringer fra arbeidshverdagen og tenker høyt om hva som kan eller bør endres for å forbedre systemet.
Det alle etterlyser er flere ressurser så de kan gjøre jobben som trengs for å hjelpe brukerne på en skikkelig måte. De ber om både flere ansatte, bedre tid og ikke minst lov til å utvise skjønn. En av dem vi har intervjuet, ordlegger seg slik: «Mitt ønske er å forebygge, men det jeg har gjort i 30 år i sosialtjenesten er å reparere.»
De Nav-ansatte er tett på brukerne og vet hva som trengs. Dette har de og deres fagforbund signalisert overfor politikerne i årevis. Har de nå endelig blitt hørt? I Hurdalenplattformen lover i alle fall Støre-regjeringen en endring i Nav. De vil blant annet styrke bemanningen og gi de ansatte i førstelinjen mer myndighet. Vi får håpe at de går i gang med denne revisjonen raskt, for å bidra til et Nav som er bra for både brukerne og de som jobber der.
NB: Intervjuene ble gjort før drapet på en Nav-ansatt i Bergen. Du finner saker om dette og Nav-ansattes sikkerhet i vår serie om vold på arbeidsplassen.
{f1}
Fagbladets digitale temapakker
Vi har i alle år utgitt trykte temahefter med yrkesfaglige saker fra de mange yrkesgruppene vi har som lesere. Nå gir vi disse sakene en ny, digital giv. Med det håper vi å nå bredere ut med yrkesartiklene – til glede og inspirasjon for flere enn dem som tidligere fikk temaheftene i postkassa.
Vi vet at saker om eget fag og yrke er populære blant Fagbladets lesere. Hele 87 prosent av dere oppgir i leserundersøkelser at saker om jobb/yrkesliv er de mest interessante. Det gir oss et godt utgangspunkt for å dyrke yrkesfaglige saker og gjøre dem lett tilgjengelig for dere – samlet i større eller mindre temapakker. Med denne satsingen ønsker vi i redaksjonen å produsere enda bedre yrkesfaglig journalistikk som skal være nyttig, relevant og lærerik for dere lesere. Det er vårt oppdrag.
Ved å ha temaartiklene våre på nett vil du som leser lett kunne søke dem opp, og vi skal sørge for at de til enhver tid er oppdaterte og relevante.
Her finner du de andre temapakkene:
• Yrker i endring
Har du tips og ideer til temaer dere ønsker at vi skal belyse, send en epost til redaksjonen@fagbladet.no
Alle de tidligere utgitte temaheftene finner du her: Fagbladets temahefter
REVOLUSJON? Irene Sæterbø (33) var butikkansatt i 12 år på Europris. – Jeg ble overrasket da jeg fikk jobben, sier hun om sitt nye yrkesvalg.
Frøy E. Hamstad
SA JA TIL 100 PROSENT: Eirik Stivold er ansatt som assistent, men han er nå i ferd med å ta fagbrev som helsefagarbeider.
Frøy E. Hamstad
VIL ADVARE: Kent-Ove Dahl pådro seg stor gjeld da han kjørte varebil for en underleverandør hos PostNord.
Martin Guttormsen Slørdal
Leder Jan Davidsen i Pensjonistforbundet mener rammen for trygdeoppgjøret bør være omtrent som lønnsveksten.
Håvard Sæbø
Siden januar i fjor har norske bedrifter vært nødt til å betale ekstra arbeidsgiveravgift for høye lønninger.
Colourbox
INNSPILL: – Det er de som står i det hver eneste dag som kan dette best, og da må vi samarbeide, sier helseminister Jan Christian Vestre, i prat med beboerne (f.h.) Turid Rødseth (97), Bodil Bruu (97) og Eva Marion Lindbo (94). Bak: Ap-politiker Marthe Scharning Lund.
Jo Straube