KOMMUNALE VEKTERE: Virksomhetsleder Frode Samuelsen (f.v.), Thomas Gripp, Peter Starborg, Pål Andre Hansen (leder Vakt og Sikring) og Torgeir Solli.
Nadia Frantsen
simen.grimsrud@fagbladet.no
Ifølge virksomhetsleder Frode Samuelsen i Parkering og transport i Fredrikstad kommune, sparer kommunen millionbeløp på å ha vakt- og sikringstjenestene i egen regi.
– Kostra-tallene viste at de private leverte tjenester for 3,2 millioner kroner. Vi har samme budsjett, men leverer tjenester verdt 4,8 millioner kroner, forteller Samuelsen.
– Hvorfor klarer dere å gjøre det billigere i kommunal regi?
– Vi har en stordriftsfordel ved å ha alt selv. Vi kan utnytte et vakt- og sikringsdøgn optimalt og kan flytte vektere dit det trengs, uten at det koster oss noe ekstra.
– Det blir mer og bedre vakt- og sikringstjeneste, mener virksomhetslederen.
Les også: • Nå skal kommunens egne ansatte sørge for sikkerheten
– Som å passe på sitt eget hus
– Det var veldig hektisk i oppstarten, og de ansatte har virkelig stått på. Nå har vi fått inn rutiner og ser at dette blir veldig bra, sier Pål Andre Hansen.
Han er leder av Vakt og Sikring i Fredrikstad kommune, avdelingen som fra 1. februar har passet på kommunale bygg og anlegg. Tidligere var arbeidet satt ut til private vakt- og sikringsselskaper.
– De ansatte kjenner kommunen. Det er egentlig banalt enkelt; du er ekstra på vakt når du passer på ditt eget hus. Det er våre innbyggere vi tar var på. Da leverer vi bedre tjenester, mener Hansen.
Helt kommunalt er det riktignok ikke ennå. En privat leverandør skal gå kontraktsperioden ut.
Les også: • Renholderne på Stord blir kommunale igjen
Både trafikkbetjent og vekter
Vekterne som er blitt ansatt i kommunen har erfaring fra flere av de store, private selskapene. I tillegg har de fått med de kommunale trafikkbetjentene på laget. I den nye avdelingen for vakt og sikring, skal de fleste kunne gjøre alt.
– Alle de nye vekterne læres opp til å kunne gjøre jobben som trafikkbetjent, mens de av trafikkbetjentene som vil, også kan bli vektere.
Hansen ser mange fordeler ved samarbeidet.
– Før gjorde vi den samme jobben to ganger. Trafikkbetjentene sjekket bilene i parkeringshuset, så kom vi for å ta vår runde der etterpå, sier Hansen.
Han har selv lang erfaring fra vekterbransjen, men syns det er fint å høste erfaringer av trafikkbetjentene.
– Vi lærer mye av hverandre. Jeg var med en trafikkbetjent på en runde i byen, og ble imponert over hvor godt han leser bybildet, sier lederen av vakt- og sikringsavdelingen i Fredrikstad kommune.
Les også: • Europa avprivatiserer renovasjonen
Variasjon i jobben
Tillitsvalgt Peter Starborg har jobbet som trafikkbetjent i flere år. Etter kursing i vinter, er han nå også sertifisert vekter. Det trives han godt med.
– Det er ålreit med variasjon i arbeidshverdagen. Jeg ville ikke gått tilbake til bare å være vekter, sier Starborg.
Anna Granqvist
Terje Bendiksby / NTB
Arbeidslivsdirektør Tor Arne Gangsø i KS er klar til å starte opp forhandlingene om lønningene i kommunen.
Torgny Hasås
Lønnsoppgjøret for kommunene gjelder 450.000 ansatte. Mette Nord representerer 190.000 av dem. Det er Norges største tariffoppgjør, og er derfor omfattet med stor interesse fra media.
Per Flakstad
Forbundsadvokat Kjetil Edvardsen har vært sentral i alle rettsrundene mellom Stendi og Fagforbundet.
Werner Juvik
karin svendsen